Szukaj

Dobre zdjęcia biznesowe

Czy kusi Cię czasem żeby sprawdzić jak wygląda ktoś z kim właśnie rozmawiałeś przez telefon albo wymieniłeś maile? Zdarzyło Ci się wyszukiwać nowo poznane osoby w internecie? Czy chcemy to przyznać, czy nie, wygląd ma dla nas bardzo duże znaczenie, zapewne dlatego, że wiele mówi o człowieku.

W mojej pracy przy rekrutacjach wielokrotnie spotkałam się z sytuacjami gdzie źle wybrane zdjęcie do CV obniżało szanse kandydata na zaproszenie na rozmowę. Mimo, że rekruterzy starają się nie kierować wyglądem przy procesie selekcji, nie mamy gwarancji, że przyszły przełożony dostając do wyboru kilka CV nie będzie się, w sytuacji braku czasu i obiektywnych argumentów, kierował właśnie tymi kilkoma centymetrami kwadratowymi na naszej aplikacji. Podobnie rzecz się ma z potencjalnymi klientami. Jest ich absolutnym prawem dobierać sobie wykonawców według im tylko znanych kryteriów. I idę o zakład, że hydraulik, na którego stronie internetowej zobaczylibyśmy jego zdjęcie w garniturze nie byłby naszym pierwszym wyborem.

Twoje zdjęcie zamieszczone w CV, na Twojej stronie internetowej, czy na branżowym portalu społecznościowym, świadczy o Tobie i, chcesz tego czy nie, często decyduje o tym czy ktoś Cię zatrudni lub powierzy Ci realizację swojej usługi. Ponadto w dzisiejszych czasach często pierwszy kontakt jest właśnie zdalny . Korzystając z moich doświadczeń przy rekrutacji, oraz jako fotograf, podzielę się z Wami kilkoma wskazówkami na co zwrócić uwagę, jakie zdjęcie wybrać, lub jak je zrealizować:

· JAKOŚĆ


Odpowiednie oświetlenie, ostrość, rozdzielczość i walory estetyczne świadczą o jakości zdjęcia. Z pewnością nie chcesz być kojarzona ze złą jakością! Zdjęcia z widocznymi pikselami, zamazane lub wycięte z większego obrazu – mogą źle o nas świadczyć. Zdjęcia robione samodzielnie, tzw. selfie, nie wyglądają profesjonalnie, a czasami nawet śmiesznie. Jeśli zależy Ci na byciu odbieraną jako profesjonalistka, a nie masz takiego zdjęcia, warto umówić się na sesję z fotografem.

· PRZEKAZ


Dobre zdjęcie profesjonalne to nie takie, na którym wyglądasz jak milion dolarów, tylko takie, które przywołuje na myśl cechy i emocje na jakich Tobie zależy. Nie wybieraj zatem zdjęcia wyłącznie pod kątem tego czy się sobie podobasz. Pozwól osobie postronnej - fotografowi, znajomemu i nieznajomemu - „przeczytać” zdjęcie i powiedzieć jakie 3 cechy przychodzą im do głowy względem osoby na zdjęciu.

Zdarza mi się, na przykład, zwrócić uwagę podczas sesji na cienką granicę między pewnością siebie a arogancją.

Dobry fotograf podpowie jak się ustawić do zdjęcia już na etapie jego robienia, uzyskując od razu pożądany efekt. Jeśli potraktujemy Twoje zdjęcie profesjonalne jak pierwsze spotkanie z klientem czy partnerem biznesowym to polecam kontakt wzrokowy. Spojrzenie wprost w obiektyw pomaga nawiązać więź i budzi zaufanie.

· SPÓJNOŚĆ


Zadbaj o to, aby Twoje zdjęcie było spójne z twoją marką czy firmą. Weź pod uwagę takie elementy jak kolorystyka, klimat (!), ubiór, tło (otoczenie), oświetlenie, które odpowiada za nastrój zdjęcia. Jeśli działasz w nowoczesnych technologiach to zdjęcie klimatyczne w secesyjnym wnętrzu będzie nie na miejscu. Jeśli Twoja fotografia będzie publikowana na jednej stronie z innymi osobami, z którymi aktualnie współpracujesz np.: praktyka lekarska, psychologiczno-coachingowa, prawnicza itp., to warto aby zachować spójność między zdjęciami. Dobór stroju i miejsca powinien też być adekwatny do Twojego zajęcia. Więcej o tym przeczytasz w dalszej części tego artykułu .

· AKTUALNOŚĆ


Zdjęcie sprzed 10 lat może wywołać zdziwienie u osoby, z którą się spotykasz. Jeśli spodziewa się długowłosej blondynki, na pewno zaskoczeniem będzie poznanie na żywo krótkowłosej brunetki. I byłoby to tylko niewinne zaskoczenie, gdyby nie fakt, że nasza podświadomość może ten brak spójności zakodować jako kłamstwo. Stąd też nieaktualne zdjęcia nazywamy często „pierwszym kłamstwem w CV”. Moja osobista sugestia - nie warto ryzykować. Postaraj się o to by uaktualniać zdjęcia, których używasz. Wielokrotnie dostawaliśmy aplikacje opatrzone zdjęciami „z dyplomu”. Oprócz samego faktu wykorzystania starego zdjęcia, dochodziła jeszcze kwestia mody. Pamiętam jak kiedyś otrzymaliśmy aplikację na stanowisko Starszej Księgowej, a w niej zdjęcie młodej kobiety, z kokiem i tapirem, bardzo opalonej, z czarną kreską na oku i ciemniejszą niż szminka konturówką na ustach, w koronkowym body i dwurzędowym żakiecie. Nie muszę chyba opisywać reakcji jej potencjalnej przełożonej. Na szczęście pomimo dużego oporu wywołanego pierwszym wrażeniem, udało się namówić przełożoną na rozmowę z tą kandydatką. Tym razem jej kwalifikacje się obroniły, ale niewiele brakowało, żeby do spotkania w ogóle nie doszło.

· ZASTOSOWANIE


Dobór zdjęcia zależy również od tego gdzie będzie używane. Zdjęcie profilowe na społecznościowych portalach biznesowych nie powinno pokazywać całej sylwetki, bo na miniaturce Twoja twarz będzie niemal niewidoczna (patrz punkt Przekaz). Zdjęcia sylwetki przydadzą się jeśli prowadzisz bloga, na stronie internetowej czy w artykule, kiedy chcesz pokazać siebie „w akcji”. Warto zawczasu przemyśleć gdzie zdjęcia będą publikowane aby podczas jednej sesji odpowiednio przygotować zdjęcia lub zrobić ich kilka w różnych pozach czy stylizacjach. Zdjęcia na okładki, plakaty czy billboardy są najczęściej „szparowane” (wyodrębniania jest sylwetka z tła), łatwiej więc jest to zrobić fotografując się na jednolitym tle.

· WYGLĄD


Dla wielu wydaje się to dosyć oczywiste, ale warto wspomnieć, że niezwykle ważny jest ubiór, dobór scenerii, w przypadku kobiet także makijaż i włosy. Jak się ubrać? Odpowiednio do zajęcia czy profilu biznesowego firmy, w której pracujemy! Jeśli pracujesz z dziećmi to odpuść sobie garsonkę, jeśli jesteś prawniczką to nie zakładaj sukienki wieczorowej. Jeśli nosisz buty na obcasach w swojej pracy warto je założyć do zdjęć. Nawet jeśli nie będzie ich widać na zdjęciu, zupełnie inaczej wygląda sylwetka, a ty będziesz się czuła bardziej naturalnie. Jeśli planujesz używać zdjęć w Internecie uważaj na wzór w prążki – powodują efekt tzw. „mory”(efekt migania na monitorach). I pamiętaj! Mimo, że robisz zdjęcia w środku upalnego lata i aż prosi się o bluzkę na ramiączkach, czy w środku zimy gdzie najchętniej wbijesz się w golf i ciepły sweterek, zdjęcie to będzie z Tobą przez cały rok. Ubierz się ponad sezonowo. A z całą pewnością unikaj bluzek na ramiączkach – przy zdjęciu, na którym widoczna jest twarz i ramiona będzie za dużo „nagości” .

Co wygląda dobrze na zdjęciach? Wybieraj faktury bardziej niż wzory, wykorzystuj warstwy, np. żakiet czy rozpięty sweter, ponieważ pionowe linie wyszczuplają. Jeśli chodzi o kolory to... używaj ich spójnie z wizerunkiem, który chcesz kreować. Makijaż nie powinien być zbyt mocny, choć powinien być trochę mocniejszy niż codzienny i, o ile to możliwe, wykonany najlepiej pod sesję biznesową. Fryzura to temat rzeka. Ale ponownie odpowiem – musi być odpowiednia! Modelce, stylistce, aktorce, makijażystce czy osobie pracującej w branżach, w których dużą wagę przywiązuje się do wyglądu pasują długie rozwiane włosy, a na pewno nie będą odpowiednie dla doradcy podatkowego czy pani architekt. Nie oznacza to, że wspomniane profesje nie mogą mieć schludnej fryzury z rozpuszczonymi włosami. Mogą! Pod warunkiem, że nie zdominują one zdjęcia. Wiele osób, aby wyglądać bardziej inteligentnie i rzetelnie, dodaje do swojego wizerunku okulary. Jeśli nosisz je na co dzień, załóż je także do zdjęcia. Nie polecam jednak zakładania ich wyłącznie na tą okoliczność.

A wracając do naszego hydraulika w garniturze - nie chodziło mi, bynajmniej, o jakieś stereotypy czy dyskryminujące podejście. Po prostu nasz umysł uwielbia skróty – zatem łatwiej odbieramy zdjęcie hydraulika w stroju technicznym (roboczym) – jest ono dla nas bardziej prawdziwe i wiarygodne.

Wybór scenografii, tła do zdjęć również nie zawsze jest oczywisty. W zdjęciach portretowych tło jest, i powinno być, zazwyczaj nieostre, tak aby całą uwagę skupić na osobie. O ile łatwo wyobrazić sobie prawnika w kancelarii, czy projektanta w swojej pracowni, to jakie otoczenie do zdjęć powinien wybrać np. coach? Tutaj wiele znowu zależy od Twojego brandu, może być bardziej klasycznie, na gładkim tle czy w gabinecie, lub swobodnie na świeżym powietrzu.

Jeśli jedną radę miałabym wskazać jako najważniejszą to byłoby to DOPASOWANIE do wybranego przez Ciebie WIZERUNKU.

· MUSZĘ?


Na pewno części z Was przyszło do głowy pytanie: A co mam zrobić, jeśli nie mam dobrego zdjęcia? W normalnych czasach odpowiedź jest oczywista. W czasie narodowej kwarantanny jest to zasadne pytanie. Zamiast dać zdjęcie obniżające Twoje szanse, lepiej nie wstawiać chwilowo żadnego, a przy pierwszej możliwości jak najszybciej to nadrobić.

Czy zamieszczanie zdjęcia jest w ogóle konieczne? Nie ma przecież obowiązku. W niektórych firmach pracujących według zachodnich standardów, zakazujących dyskryminacji przy rekrutacji, jest to wręcz zakazane. Są firmy, które oczekują przepisania danych z CV do ich systemów aplikacyjnych – nie ma więc nawet możliwości jego pokazania.

Jeśli takich obostrzeń nie ma, a zdjęcie masz dobre (czyt. wyżej), to wykorzystaj je. Postaraj się jednak uniknąć sytuacji kiedy pojawia się w czyjejś głowie myśl – „nie ma zdjęcia – może chce coś ukryć?”.

W przypadku kiedy prowadzisz firmę i jest ona mocno oparta na relacjach z ludźmi, to dobre zdjęcie również będzie nieodzowne. Jeśli prowadzisz sklep na platformie zakupowej, a Twój asortyment nie jest rękodziełem, to nie będę się przy tym upierać.


Anna Hałat-Kruczyńska

Ekspertka HR / właścicielka Studio Frugie / właścicielka firmy Logikid / Prezes Zarządu w Stowarzyszeniu Centrum Kobiecej Przedsiębiorczości WłączOne.



nr konta: 76 1140 2004 0000 3602 7670 4005​​

Tel: 509 16 87 97​

wlaczone@gmail.com

  • Facebook Social Icon
  • LinkedIn Social Icon

© 2023 by WłączONE